torsdag 19 november 2009

Den värsta

Mörkt och svart, vid morgonkaffet som till kvällsteet. Blött, evigheters lera på skorna. Den värsta tiden är här. Gränsen finns, mellan melankoli och ren depression.

Jag har läst mycket om Linné, han hatade vintern, bittert, liksom jag. I denna tid finns inget hopp, det anländer tredje advent. Nu finns ingen glädje, inga färger, ingen värme, inget ljus…

Tröstar mig vid ljusrören i köket. Lägger upp glättiga tidningar med tips på fröer, lökar, julgrupper och allt som kan pigga upp. Läser i det bleka skenet ovan köttfärspannan och spagettikoket. Läser i skev kvällslampa bredvid bädden, läser i hemlighet när jag vaknar på natten, vilsen i mörkret.

Ingen energi, ingen ork, grå vardag stämplas varje vaken minut. Längtar efter sömn, men ligger vaken, ältar, längtar..

Adventstid, kom till mig.. och vår!

//j

7 kommentarer:

  1. Nu kan man ju mysa och pysa och plantera julblommor, baka och nästa helg är det
    ju 1:a Advent :)

    SvaraRadera
  2. usch va skönt me lite oork..darling jag kommer och sjunger en truddelutt för dig, i dur.

    SvaraRadera
  3. ..jag blir iallafall sprittigt glad när ditt namn dyker upp på bloggen,de vet la du..

    SvaraRadera
  4. Dina inlägg, om nog så melankoliska, gör mig alltid på gott humör. Mera sånt!
    Ha en riktigt skön advent nu och tänd många ljus för att jaga mörket på flykten. Snart, rätt så snart i alla fall, kommer snödropparna och sen rullar det på igen. Hopp finns!
    Eva

    SvaraRadera
  5. Tiden är här Soldis,Santaaa Lucia och ljuset

    SvaraRadera
  6. Kom igen nu! Jag längtar efter dina fyndiga inlägg. Hoppas allt är väl med dig i alla fall och att du fyller dagarna med något kul!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera