onsdag 14 oktober 2009

Social eller bara lätt upptagen av egot?

Hösten!

Nu kommer kryddornas tid. Alla varma höstgrytor och alla varma drycker som inte är kaffe.. Hemma börjar vi plötsligt göra hemgjord chokladdryck, te (dricker aldrig sommartid) och kaffe med socker och mjölk! (aldrig mjölk, aldrig socker sommartid) Vad kan det bero på? Antagligen arvet från den kämpande urmodern, lägga på kalorier och sötma så att man klarar vintern..

Jag gillar maten, men inte vintern. Lite tveksam mot sockret, men älskar mustigheten, frukten, rotsakerna och dofterna på hösten. På jobbet har jag börjat undvika socialt sällskap. Japp, helt och hållet vad gäller lunchen. Vet ni vad jag gör? Nej, de vet inte heller… Jo jag går, går och går, så långt jag bara hinner under denna paus mitt på dagen när resten är upptagna med att planera vart och med vem, och sen vad??

Jag smiter, låter tråkigt kanske, men tro mig, mitt liv är intensivt som det är med millioner saker man bara måste göra.. Mitt sociala liv slutar inte vid jobbet, och jag känner en lättnad att få gå, alldeles själv, som när man rensar trädgårdslanden och en granne går förbi..

-Hej där! Vad gör du? Ska vi hitta på nåt?
-Hallå, ja kom in vettja, jag rensar!’
-Öh, tja, vi kan ta det sen, vi ses!!

Idag passerade jag ett äldreboende, en liten tant med rullator vinglade ut från en entre, precis framför mig, påminde om någon och vände på huvudet när jag gick förbi, minns inte riktigt om jag log, hade ju lite bråttom, minns hennes blick, snabbade på, och jag rundade diskret och galant.

Det doftade underbart där utanför, det var strax utanför seniorrestaurangen, doften liknade Creme Brulé med lätt bränt socker och mycket vanilj. -Himla bra, minns jag att jag tänkte, god mat för alla när man bara inte orkar kämpa framför spisen längre. Gick vidare, det doftade fortfarande. Passerade ytterligare farbröder och tanter, alla lika ensamma, som jag.. Jag tvekade plötsligt, om det var så himla kul att gå här ensam, det var ju bara rullatorn som saknades, egentligen.. Men jag tänkte på det varma kollektivet, det varma sociala seniorboendet, den goda maten på seniorrestaurangen.. Säkert bättre än skolmaten, eller? På gatan framför mig glänste röda blad, det stod en allé av träd utanför äldreboendet, en dröm om Creme brulé?

Det var Katsura.


//j

2 kommentarer:

  1. En million saker ...herregud..en sak i taget..

    SvaraRadera
  2. Det låter som en underbar lunch. Älskar både katsura och crème brûle!
    Eva
    PS. Skrattar gott åt dina underfundigheter som vanligt, inget mer datorstrul- tack!

    SvaraRadera