torsdag 30 april 2009

Unikt i diket

Groddväxt och grodväxt

Hos oss har vi en liten bäck. Den för en mycket anonym tillvaro största delen av året, bakom thujahäcken och riset på baksidan. Det finns mycket vatten i marken, katten dricker hellre i bäcken än i vattenskålen i köket.. Lustigt, men kanske ett kvalitetstecken, tur att vi bor hitom vår biltokige granne, han kastar glatt tvättvattnet rätt ned i bäcken.. Regnbågsfärgat vatten, förorenat rinner det sedan vidare ned för berget..

Hos oss finns källan.. Här kläcks mängder med djur på försommaren. Säkert mycket mygg men det väljer jag att bortse från, roligare är olika groddjur, och salamandrar..
Läste om salamandrar en gång, och fick en plötslig insikt om att på vår tomt fanns ett bestånd av förhoppningsvis sällsynt förekommande salamandrar. Rödkindade, kanske inte unika.. eller förresten jätteunika, minns inte, men salamandrar det skulle man vara rädd om, det förstod jag.

Fick besök av entusiastiska 11 åringar, just den åldern flyter mellan total fri hängivelse och total självkontroll som inträder vid 13 ungefär.. Det blev grodjakt i diket, fram med husets alla hinkar och byttor, fram med håvar och glasburkar. Efter heligt svärande att inte skada en enda levande varelse pågick jakten halva sommarnatten.

På morgonen återfanns 2 salamandrar och 2 smågrodor i byttan.
-Vad ska han heta.. svårt, du får bestämma..
-Sven-Lennart.. Ja, det blir skitbra..

Själv är jag den som får bidra med fika, saft och ostkrokar på kvällskvisten.. Blir lite avis får jag säga, jag vill också jaga grodor i sommarnatten. Med eller utan Sven-Lennart, jag får börja med att jaga bort grannen tror jag.


j

1 kommentar:

  1. Detta gav en plötslig längtan till ljumma sommarnätter...ooo det härliga är att det finns framför en..

    SvaraRadera