tisdag 28 april 2009

röd sommarmat

Runda rädisa

Typisk sommarmat för mig är många rätter, men få speciella grönsaker.. På midsommarbordet finns måsten, måsten som bör uppfyllas om inte nattens drömmar ska fyllas av äldre bortgångna släktingars besvikna andar efter torftig spis, (förlåt mormor, jag orkade inte janssons..)

Jo just det, enkelt att odla faktiskt, och tacksamt, rädisan.

Brukar köpa såband och fylla en gammal balkonglåda. Två rader bredvid varandra faktiskt. Några år har jag sått ute, men ofta drabbas de av små små insekters kärleksbett, kanske smakar inte betorna gott, men alla små nykläckta måste få smaka livets små erfarenheter… Kan tänka mig hur det låter i trädgårdslandet.

Åh, vill smaka, maaaamma, smaaaaka, gooott. Nej älskling.. Men maaaaamma, smaaaaka..

Livet är kanske inte så annorlunda, insekt i trädgårdslandet, livet i ekorrhjulet. Tur att vi kan samsas med vissa begränsningar och tysta överenskommelser, trädgårdsland = bett,, sätt något annat för tusan.. Balkonglåda=ok, vi låter bli.

Varför inte njuta av maskrosorna små vänner?


j

2 kommentarer:

  1. Har varit bortrest.. Oj så sköööönt.. i lappland. fiskat, vilat, åkt skoter, god mat, sol på islagd sjö.

    //S

    SvaraRadera
  2. Va härligt,det gjorde jag e vinter,åkte tåg till Kiruna,träffa några vänner och flög sen hem,härliga människor!

    SvaraRadera