måndag 20 april 2009

Städdax och musjakt

Vad som döljs i snö

Att städa ett växthus, har länge undvikit det faktum att det är oundvikligt, i alla fall om jag vill ha något ställe för frösådder den här våren också. Gillar mitt växthus, det har snart 10 år på nacken och står stadigt med sitt golv av betong och kullerstenar. Lite vingligt därinne alltså, men det gör inget. Här inne lagras det allsköns prylar och grejjor, mest ved, men även leksaker, möbler, konstiga lackeringsmedel, odjursgift och verktyg.

När jag gläntar på dörren, ångrar jag mig nästan i samma stund. Gamla tomatplantor, krukor fulla med gammal jord. Måste, och tvingar mig in.. När jag börjat känns det genast lättare, upptäcker av en slump en gammal låda med fröpåsar, kvarglömt sedan i höstas, kanske med en tanke om att plantera fröer som behöver en vinter att härdas i, eller nåt, jag vet inte hur och minns inte heller faktiskt.

I lådan är det inte bara fröer, en hel del mystiska små svarta saker, trodde först det var frö från någon fröpåse som ramlat ikull och spritt sitt innehåll över botten på lådan, men nej.. Muslort.. Japp.

Jag har faktiskt undrat över kattherrns överdrivna intresse för växthuset, så fort jag gått i närheten har han uppfordrande ställt sig vid ingången och låtit sin stämma ljuda. Inte alltid har jag släppt in honom, vill inte lämna dörrarna öppna på vintern och allt, men det stämmer.. Han har lyckats fånga ett antal skogsmöss, och kanske kommer de därifrån..

Städar bort spåren av mössen, städar bort gamla krukor, gammal jord, sopar, fejar. Nu är golvet rent, krukorna färgsorterade i hyllorna, planterar basilika, bönor, kål, krasse, sallad och krasse i såband.

Avslutar med att ställa in en stol, den får precis plats..
Nu är det vår, så nära som man kan komma..



j

9 kommentarer:

  1. Då sätter jag mig en stund.Soldanella vad börjar ditt riktiga namn på för bokstav,ärligt.. inget klotter...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Härlig känsla när man äntligen gjort det som är motigt, eller hur!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Du har rätt ,tur jag har dig..nya friska tag.

    SvaraRadera
  5. Hej där! Efter datorkrasch är jag tillbaks i etern. Funderar på din fråga om utmaningar och hur man får in adresser i HTML. Det vet jag egentligen inte... MEN skriver du en text i nytt inlägg kan du kopiera in en adress rakt i inlägget.

    Så här!
    Gå till min sida (t.ex.) kopiera adressen högst upp. Gå till inlägget du skriver, klistar in. Då ska du, det har jag i alla fall, en klickbar adress. Att den är klickbar y
    syns inte i inlägget måste publiceras först.
    Vill du ha en "snyggare" länk kan du markera adressen, högerklicka och dra över den. när denär markerad släpper du högerknappen och vips kan du skriva Fritt ur hjärtat. Det ser så snyggt ut!
    MEN inga mellanslag man får skriva Fritturhjärtat och därefter klicka sig in och klicka isär. Nu hoppas jag verkligen det var detta du ville ha reda på;-)

    SvaraRadera
  6. Tack snälla du!

    Jag ska försöka nu, har inte lyckats klara få in länkar som har egen rubrik. Inte bara har jag svårt med detta data, det är som om man har något generationshinder oxå--

    :)

    /S

    SvaraRadera
  7. Kommer inte att skriva inlägg i helgen, är bortrest, men känner mig också tom på energi just nu.. Kan nog bli så ibland.

    återkommer..
    önskar jag vore Elvis, men nej, icke så.

    //S

    SvaraRadera
  8. jag såg en liten sork bland buskar, försökte vattna...

    SvaraRadera