söndag 19 april 2009

När våren kommer, eller??

Alla dörrar öppnas, jag kan andas igen.

Idag har det varit 10 grader, iskall blåst men strålande vårsol. Hur kan man undvika att vara ute? Vaknade 05.47 som jag brukar ungefär, vardag som helgdag.. Alla andra sover men inte jag. Nej måste gå upp, kroppen vill inte riktigt, men upp ska jag, som om en annan kraft än jag styr detta inre urverk.

När våren kommer, verkligen kommer, verkar också styras av ett urverk. En högra makt, en cyklisk återkommande naturlig klocka som ger björken signaler om att slå ut sina blad. Björken är den mest klipska av våra inhemska träd när det gäller att förutspå vår.. Nu har det varit plusgrader och sol i flera veckor, men björken, den väntar. Jag vet vad som kommer, den talar till mig genom sina slutna bladknoppar.. Frosten kommer,

Vågar inte plantera ut, inte ens de mest härdiga plantor. Vågar inte ta bort alla frostskydd i rabatten, härvor av ris runt de kinesiska pionerna.. Björken vet..

Vintern hänger kvar.


j

11 kommentarer:

  1. Oj,inlägget bara ploppade upp!Jo nog är det blåsigt kallt,brr,valborg kommer med snöblandat emellanåt.Nog klokt att vänta med utplantering till efter järnnatten t. om..så raringarna inte tynar bort

    SvaraRadera
  2. Fasen, glömde ställa tiden på inlägget, har stått i rabatten hela dagen, men björkarna ger sig inte.. Jag väntar som sagt, när de slår ut klarar sig det mesta.

    /S

    SvaraRadera
  3. Ett gott tecken då det där med björkarna,nåt med musöron..ja,då är det väl stabilare väder om björkarna får råda,härligt! gäller att va lyhörd

    SvaraRadera
  4. Jag skrev trist idag, men det är sant.

    Måste dra ner antal dagar nu, jag är i rabatten mest nu på sommaren. För att behålla lite kvalitet ska jag prova måndag onsdag fredag. På vintern är skrivandet det jag har för att påminna mig om grönska i rabatten.

    //S

    SvaraRadera
  5. Härligt ,det är som att älska,gör man det för ofta blir det slentrian,tappar känslan och det går som på räls men och andra sida är våren och sommaren underbar!och på väg och jag gillar din skrivklåda i vilket fall!:)Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Tack för din del av ditt hjärta Carina.

    Kommer förmodligen ändå att vara inne och klåttra runt, men det är väl kravlösheten som ger friheten..

    //

    SvaraRadera
  7. Inget stoppar en fransman,eller fransyska..:)

    SvaraRadera
  8. Beror på vad man menar med krav.Krav är väl lite som att hålla kvaliteten på det man gör,att hålla hakan över vattnet när man simmar,beror vad man jämför med..nu svävar jag ut visst

    SvaraRadera
  9. Du vågar ju inte ens säga att det är du som är Elvis..

    SvaraRadera