fredag 3 april 2009

Slöseri i lågkonjunktur

Grillgaller

När det börjar närma sig sommaren är det snart dags att grilla, japp, jag brukar ha grillpremiär runt den första april, och det är ju redan passerat faktiskt. Ett år grillade vi glatt i 30 cm snö, men jag lovar, det går bra det med.. Man får bara klä sig varmt så att säga,.

Jag hade redan inventerat klotgrillen från föregående år, den var rätt risig, och dessutom rostig, brukar tyvärr inte ställa den där man borde.. Innanför två meters takutsprång som jag har runt hela huset, brukar vara svårt att undvika, men inte i detta fallet. Innan lågkonjunkturen brukade vi köpa ny klotgrill till grillpremiären, men i år, med ökad medvetenhet om jordens bristande tillgångar, eller min plånbok i vart fall, borde man ju följa trenden att återanvända..

Var alltså på jakt efter grillgaller. Åkte glad i hågen till K-rauta, det är ju hyfsat billigt och med rätt stort utbud och så säljer de fika och varm korv. Gillar varm korv i kombination med trädgårdsartiklar.. Passar bra ihop liksom, påminner om alla långa grillnätter som skall komma i sommar, fredagskvällarna där man mätt och nöjd blickar ut över ogräshavet och konstaterar att imorgon, då ska jag ju rensa, så just nu kan jag slappna av..

Korv blev det ju, till alla närvarande. Tradition och svårt att undvika liksom, in och inventera.. Ojdå, utförsäljning av fågelmatare, vintern snart slut, tja, men det kommer ju en till.. Nya trädgårdshandskar, oh, fina, måste ha.. Sen att toppa allt. Orkideer på reapris, FYRA stänglar på vissa, 79 kr. Gillar dem inte så jättemycket, men trots allt, de är ju rätt eleganta på rätt ställe..

Framme vid grillgallret, oj, vilken storlek skulle jag ha nu igen.. Hade inte med det gamla, tusan också.. Fick vackert vända hemåt utan grillgaller.. stannade i farstun och tittade på kvittot.. Hade inte bara kunnat köpa grillgaller för det jag gjort av med, hade kunnat köpa en helt ny klotgrill faktiskt..

Men orkideerna var fina.. De håller säkert grillsäsongen ut.


j

7 kommentarer:

  1. Heeeej!!
    Övning ger färdighet..:)

    SvaraRadera
  2. Vet inte om ordspråk ..roliga ibland, avsnoppande ibland kanske t.om irriterande
    Orkideer är fina var de än är,grilla kan ju göras en annan dag..

    SvaraRadera
  3. Ju starkare kvinna, destå mer fotbollsintresserad karl..

    i min jobbkalender faktiskt

    /S

    SvaraRadera
  4. S.k fotbollsänka menar du ,springa och jag en fotboll,urtrist!Tacka vet jag dans,DET är umgänge på hög nivå!

    SvaraRadera
  5. Vart det nåt fel med dagens inlägg tro? konstigt borde ha funkat, men nu ska det komma..
    alltså söndagens.

    /S

    SvaraRadera
  6. Fotboll, änka, ja till TVn kanske..Dans, det provade jag alltförsällan som ungdom. Hade lite problem med längden liksom. Huvvet högre än alla potentiella partners..

    /S

    SvaraRadera
  7. oj men sånt kan alltid lösas med finess:)

    SvaraRadera