tisdag 7 april 2009

De heta tingens gud

Nyplanterat

Jag brukar nästan varje år sätta lite frön, provar lite inköp via internet, impecta, örtagården, några engelska varianter som kan hittas i vissa plantskolor.. Provar alltid lite olika, men några återkommer såklart.. En sådan är tomater, och en annan är chili

Tycker det är intressant att chili inte riktigt hörde hemma i Thailand, den kommer från andra länder trots att det jag tänker på när det gäller Thailändsk mat är just chilipaste.. chili, det starka goda.. Jag gillar verkligen starkt och är det inte tillräckligt mycket styrka så slevar jag gärna på extra om det finns, ni vet ibland finns uppskurna chilifrukter i fisksås eller den där röda heta röran som till och med är standard på de flesta chinamatsrestauranger..

Nåja, jag är ganska hyfsad på att driva just chili, och chili växer dessutom väldigt bra, en hög groningsprocent (hoppsan) och dessutom otroligt tacksamma, tål torka tål övervattning, tål det mesta utom kyla faktiskt.. Lätt att ha en i fönstret hemma. På min arbetsplats finns några som också är lite trädgårdstokiga, tack och lov. Vi brukar ha lite informella samtal om ditt och datt när det gäller växthus, jordmån, nyttoväxter och jo såklart, sådda fröer..

Det brukar sluta med att jag lovar ta med några av mina plantor, jag driver ofta upp alltförmånga och gör glatt reklam för dem så de ska få nya hem, kan inte stå ut med att slänga dem i sopen, nej absolut inte..

Så en morgon stegade jag mot hissen, i handen hade jag en papperspåse innehållande en låda med chiliplantor som jag lovat bort till grönfingrade kollegor och jag var extra lycklig och stolt, för det var riktigt fina och lite udda exemplar, blåbladig Arizona, Monkeyface, Sweet banana, och Tepin pepper. Mötte en annan kollega just när jag skulle stega in i hissen, hälsade glatt och pekade på påsen.. –Ja hej, ja här är lite plantor, ja, de ska jag ge bort, vad det är?? Jo du ska få se.. Hon har inte jobbat så länge hos oss, men vi talas vid när vi möts, jag är lycklig som får visa. Tar stolt upp en rejäl planta Sweet banana, -kolla!

Hon stirrar på plantan, tystnad. Jag säger, -Chili!?.. Hon ler snett, -Vet du, säger hon, jag är uppväxt i Indien, där har man aldrig chili inomhus.. –Va? Säger jag, vad menar du? . Det är en planta ingen skulle ha i huset, det betyder otur. Hon ryggar liksom, vill inte vara nära.. Himmel, jag stirrar på plantan. När vi skilts åt lämnar jag diskret plantorna på skrivborden hos mina grönälskande kollegor.. Tänker på de varnande orden. Något jag inte visste om chili, är lyhörd gentemot växter, försöker förstå vad de säger, men mina chilisar har varit snälla mot mig.. Men vad är det nu jag gör? Sprider jag olycka och elände? Det kanske blir katastrof.. De kör av vägen, får böter, tappar husnycklar och plånböcker, skilsmässor? Huga..

Allt har en historia, hur kommer det sig att vissa har extra mycket att berätta? Allt det nya vi tar till oss i våra trädgårdar, utan att bakgrunden hinner ikapp. Eller hur var det med kirskålen?...varifrån kommer den egentligen?


j

Nu Påskledig
Ha det så gott!

5 kommentarer:

  1. Det är nig dags för ett välbehövligt lov,växterna prata otur,mammamia!Glad påsk och ät inte för mycket ägg..

    SvaraRadera
  2. Tyckte det var jättehäftigt med chilin, var nära fråga chilisällskapet om de visste vad de gett sig in på.. Nej hon kan mycket om asien, och växter,, så det skulle vara intressant att veta hur det kommer sig att just chili är så obehaglig.. Jo från imorgon blir det mer ägg än växter.. pust

    //S

    SvaraRadera
  3. Precis när jag nästan bestämt mig för att odla chili i köksfönstret kommer jag till slutklämmen av ditt inlägg och avblåser tankarna direkt.
    För de otur med sig, ja då får det nog vara...

    SvaraRadera
  4. Det är nog ingen fara, kanske att de drar till sig insekter som inte är så bra.. eller nåt. Jag odlar fortfarande chili, men säger inget till nån..:)

    //S

    SvaraRadera