torsdag 2 april 2009

Det allvarliga livet

Gosig gegga


Trädgårdsmässans minnen.. Jag spankulerade ju inte bara en timme, utan hela dagen, i eufori mina vänner.. Årets bästa dag, nästan, ja så är det. Brukar alltid försöka uppfatta vad som händer i trädgårdsvärlden, vem har fått pris av vem AoT eller något? Vem håller föreläsning? Vem syns och vem är inte där? Nya trädgårdsböcker.. Härligt!

Känner igen ganska många utställare, i vissa fall känner de igen mig, jag handlar och pratar gärna, eller frågar i alla fall. Det räcker för några.. Har flera favoriter, och som sagt kan aldrig begränsa mina inköp på förhand.. Lovar, inga fler, det går inte, går aldrig.. Nåja den här gången passerade jag ett bås med en skål- I skålen låg något mycket lockande.. Okej jag är som ett barn när jag ser något okänt, ska fram, lukta, känna, lyfta och hålla på. Ni vet på museer där det står RÖR INTE, jojo, det är mig dom menar..

Det såg ut som glaskulor, men det var inte glaskulor, så långt var det rätt.. sträckte fram handen, båsförestånderskan var upptagen med någon kund och jag stod liksom en bit ifrån, men nära skålen.. försiktigt.. ned med handen, det var mjukt, och blött, kulor av något ja, vad var det.. tog upp en försiktigt och släppte mot bordet, den studsade.. Tog några till och rullade mellan händerna, leende, detta var nytt och spännande, båda händerna i skålen… Blev upptäckt..

Båsförestånderskan började stirra på mig, förvånad, och samtidigt lite rädsla i blicken. Jag lade snabbt tillbaka kulorna, hon blev strängare.. Tog tag i krukan och drog den från mig.. Jag svarade med att puta med underläppen för att efterlikna någon mycket besviken, hoppades få en något upplättad humorinspirerad min till svar, men nej, jag var oförlåtligt besvärlig, det förstod jag.. Stegade snabbt därifrån.

Hittade geggan i ett annat bås, massor av skålar och en entusiastisk försäljare, till snittblommor och orkideer, fukthållande kulor av okänt material.. Han lät mig stå där länge, vi geggade tillsammans.. Och jag handlade naturligtvis, alltförmycket.. Underbart!


j

4 kommentarer:

  1. Jojo:)det gäller ju att bejaka barnet inom sig men det finns ju gränser,gegga ihop kulorna tillsammans....?,det låter nästan ekivokt,hittar knappt andan och orden:)Du är la rolig..

    SvaraRadera
  2. Ja just det!Missade vem som prisades denna gången av AoT,var du där då?

    SvaraRadera
  3. Lena Israelson tror jag hon heter, skriver om grönsaksodling mest. Tog lite kort, lat med att lägga in, jag vet, för mkt just nu.. Varmt idag, tog fram trädgårdsdynor och soffan ute..

    /Härligt med värme'
    S

    SvaraRadera
  4. Det gör inget,känn ingen press.
    Den som väntar på nåt gott..

    SvaraRadera