fredag 17 april 2009

Liten blomma i gräset

Vårblomst

Alla mina inköpta planterade små godingar till lökväxter.. Hur jag slitit varje höst med planteringsspaden i högsta hugg. Nu kommer äntligen återbäringen. Varje dag hittar något nytt upp ur den svarta jorden och hälsar solen med leende glada färger.

Brukar vanligen välja botaniska sorter, de är lite diskretare i färgerna och sprider sig om de trivs. Krokus och tulpaner blev vanligaste inköpen sist, men jag måste ha glömt det där med diskreta val.. Krokusarna som visar sig nu i vår verkar väl svulstiga. Skrikiga färger och förväxta blomkorgar.

I Jämförelse med mina tidigare planterade små diskreta juveler bländar de nyplanterade som Operadivor mitt i gräsmattan.. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta faktum att det vore trist att ställa mig och gräva bort dem. För några dagar sedan var jag istället ute med saxen i högsta hugg, klippte av en hel del av dem och tänkte att nästa år i brist på gödning är de halverade i storlek, så okej, var kvar.

I grannskapet bor en liten tös som ofta är ensam ute, även sent på kvällarna. Hon brukar ringa på ibland, ofta alltförsent och ofta får hon instruktioner att vända hem igen.. Ibland kommer en storasyster och letar, tror hon smiter ut, lilljäntan. Den här kvällen när jag var ute med saxen hittade jag henne på baksidan. Hon satt ensam i gräset bland alla enorma krokusblommor.. –Ååå så vackert, sa hon och strök med handen över blommorna, får jag plocka en?..

Jag lade undan saxen, inte alla försöker vara stilriktiga i bedömningen av vad som är passande och inte, färger och blommor gör människan glad och lycklig för en stund, när det blommar..
-Du får plocka hur många du vill, sa jag till henne. Hon plockade, och jag väntade tills hon gick, med en jättebukett förväxta lökväxter i sina små händer.


j

5 kommentarer:

  1. Åh, en härlig liten berättelse med hjärtat på rätta stället..

    SvaraRadera
  2. Maskrosbarn tänkte jag kalla den..
    Men kanske stämmer det inte riktigt, hoppas det.

    /S

    SvaraRadera
  3. Blommor kan bygga broar..sanna mina ord

    SvaraRadera
  4. Kanske våra vägar möts nån gång Soldanella,hoppas det.Välkommen till min blogg också.

    SvaraRadera
  5. Lägger så mycket tid på att skriva att jag har svårt att hinna annat, men helt rätt, ska försöka besöka lite mer..:)

    //S

    SvaraRadera