tisdag 14 april 2009

En Shogun i rabatten

Japaner japaner japaner..

Ni vet, vi ska ju vara ganska lika dessa japaner. Har själv aldrig varit i japan. Tycker det verkar ganska hetsigt där på andra sidan jordklotet med alla neonljus och sushi-ställen. Verkar också ytligt som om japanen i allmänhet har lite svårt att kommunicera normalt, ni vet, alla dessa mobilfunktioner som syftar till anonym kontakt, att skapa communities utan att någon någonsin möts, verkar japanskt..

Var på en långresa en gång, där var det ganska vanligt med Svenskar, och Japaner. Lustigt, men Japanerna hade på något sätt både blygheten och järvheten i blodet, medan Svenskarna stod för järvhet efter några öl och blyghet i allmänhet. De Japanska turisterna stod på scenerna och sjöng solo, ramlade handlöst överbord, bjöd på sig själva med humor, men ändå, distans.. Sååå Svenska liksom.

Jag gillar det Japanska tillskottet i trädgården, till skillnad från det kinesiska så står Japan och Shinto mer för en individualistisk samhällstillhörighet, Shogun, Ninja, en tyst tillhörighet.. Inte så skrikigt som den Kinesiska enade kraften. En sten, tusen körsbärsträd som blommar tre dar om året, sååå Japanskt. Ni vet de jobbar 12 timmar dygnet runt för tre veckors semester, typ..

Jag har läst en del om Kulturen, ni vet, inte så mycket att man kan kalla sig det minsta kunnig, eller ens insatt, men tycker det verkar spännande. Te ceremoni, att vara medveten om minsta detalj, minsta rörelse.. Ni vet jag brukar tänka på den när jag ska vattna blommorna hemma.. En elegant Japanska skulle aldrig spilla en droppe, hon skulle njuta av stunden och meditera till sina kontrollerade muskelrörelser.. Låta vattnet flöda gnistrande klart från kannan i total harmoni, betänka lycklig tillväxt i krukorna. Jag slafsar alltid. Tyvärr, ja vattnet brukar aldrig följa grundlagarna när jag ska vattna, nej det faller hit o dit, upp o ner, mest på parketten faktiskt. Inte som himlens härskare skulle gjort det.. Med pricksäkerhet.

Bannar mig varje gång, skulle tänkt mer Japanskt, skulle varit mer i harmoni…
Köpte ett Japanskt prydnadskörsbär, Prunus Accolade, blev inspirerad eftersom jag såg en svartvit Japansk film en gång.. Ett gäng samurajer skulle ta livet av ett annat gäng, om fienden var nära skulle de hälla vita blommor i en bäck så de allierade skulle förstå att de inte skulle anfalla ännu.. En från andra sidan listade ut koden, men inte hela.. Han hällde i rosa blommor, och blodbadet blev fruktansvärt. Missförstånd på hög nivå, äran är allt, Japanerna gav allt, jag ska sitta vid mitt träd, i de tre dagar den blommar och meditera över hur man borde vattna, eftersom jag gör det så himlans ofta…


j

5 kommentarer:

  1. En sån trevlig inspiration..krig och blodbad...vad planerar du härnäst..:)

    SvaraRadera
  2. Att se fler Japanska svartvita filmer tror jag..:) Det finns säkert sådana utan samurajer också..

    /s

    SvaraRadera
  3. Jaha vad blev jag nu på japanska..bräck mig..latin?

    SvaraRadera