söndag 29 mars 2009

Trendiga bär

Gojji Goji Gioji

Mycket trender passerar, många berör välstånd, välmående, att inte bli sjuk och så.. Själv har jag svårt för trender som inbillar människor att deras rekommendationer motverkar sjukdomar. Det finns intet så ryggradslöst och falskt, köp vår produkt bli frisk, blir du inte det så åt du inte tillräckligt mycket..

Min syn på tillvaron är ganska rationell inbillar jag mig i alla fall- Äter i viss mån ekologiskt, inte alltid, inte är det alltid jag som handlar heller, men i alla fall.. Försöker också hålla en viss linje. Grönsaker ÄR bättre än godis, tillagat hemma är bättre än halvfabrikat.. Äkta grädde, äkta smör är bättre än margarin och fettspjälkade varianter som skapar avlagringar i kärlen vid hjärtat, trädgårdshjärtat…

Äter kanske inte nyttigt, nej gillar (tyvärr) kött, kanske på grund av tradition och bakgrund, men helst vilt, eller i alla fall frigående.. Fiske, älskar fiske, min hemliga, ja verkligen hemliga passion. Röding i folie med smör, hackad lök och citron, vem kan motstå? Ha, ja inte då jag.. Man ska ha tur i livet också, hoppas och tror att man kan göra lite gott varje dag, och det är bättre än att aldrig göra något.

På jobbet hade någon upptäckt ett nyttigt bär på hälsokosten, bra näringsinnehåll, bra c-vitaminhalt, bra på alla sätt och vis..Motverkade såklart en mängd livsfarliga sjukdomar. Frågade om jag kände till den. Började med att slå det latinska namnet på sökning… GIFTIG stod det, himmel, och jag som just ätit en handfull i samspråk med den entusiastiska.. Odla? Ja det måste ju gå.. Den entusiastiska försäkrade mig om att hon var mycket vårdande, men inte så mycket drivande vilket hon menade betydde att jag var såmycketbättre på just det drivande området.. Blev förvirrad av smickret och det slutade såklart med att jag stod med ett antal Gojjibär i fickan...

Japp, inget mer att göra, fram med krukorna och såjorden. Kände mig illamående på vägen hem.. Kanske tveksamt att bidra till ökat antal tveksamma växter i den lokala floran. En hjärtevän frågade.. –Hur gör man, ska man peta ner hela bäret i en hink eller?.. Nej man får avväga, om jag misslyckas… Kanske kan jag då övertyga andra att försöka med det som fungerar bättre, i längden…?


j

8 kommentarer:

  1. Obeprövade bär,hmm,misstänksamt.Bären gjorde dig sjuk!Skandal,hur mår du?

    SvaraRadera
  2. fick ont i magen i två dygn.. brukar ha plåtmage, tål turism i exotiska länder, rötmånad och det mesta, men usch, gojji, det var inge kul

    //S

    SvaraRadera
  3. Påminner om det grannen hadde runt tomten, nåt med taggar.. med röda bär på hösten, och nej det var inte berberis., eller vad det nu heter.. chilisläkting.. jo jag tackar..uschofy,

    //S

    SvaraRadera
  4. Vägra okända bär Soldis,bäst med blåbär och hallon ,vi ska ju snart ses..:)

    SvaraRadera
  5. japp, blåbär gillar jag skarpt. bra för det mesta.. synen i synnerhet har jag hört.

    Måste hitta ny mötesplats, förslag?

    //S

    SvaraRadera
  6. Göteborg.Är det inte nåt intressant där snart?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera