måndag 17 augusti 2009

Sjungande sommar

Sommaren sjunger på sista versen och jag sörjer..

Men oj vilken sommar, inte vädermässigt kanske, inte pelargonmässigt, (2005 –in memoriam) inte perennmässigt heller, men ändå.. En välbehövlig ledighet och ändå, viss tid för betraktelser och självkritisk genomgång.

Här är min samvetslista:
-Rensat, nja, kunde rensat mer, men är ändå nöjd. Känner ju mig själv rätt bra numera, vet att det jag åstadkommit är mer än tidigare år, trots 0 motivation, men 100 behov.
- Syltat och saftat, JA! Jättebra! Har verkligen ansträngt mig, till och med för en enda burk mullbärssylt. Krusbär har blivit saft, tillsammans med rabarber. Röda vinbär och svarta (lilla mammas) har blivit god gele. Körsbär har blivit must, och äpplen pektin i blåbärs och jordgubbssylt. Äpplemos och plommonmarmelad står för dörren. Kvitten…. Nja, busken är inte riktigt så stor ännu.
-Svampplockning, Tja, torrt i markerna.. Men lite till kunde jag ha ansträngt mig. Plockat bra med soppar dock, men köpte kantareller!! Fy och skam, men jag har ju inget bra ställe.
-Odlat, JA, tomater, fina och chili, och ärtor, och bönor..
-Familjen, JA Legoland, Liseberg och Kolmården, delfiiina umgängesstunder, -(mest glass)
- Nyttig, NEJ inte särskilt. Har njutit av allt så nu är det viktkris.

Slutsats:
Bra för själen, tveksamt för en halvdan lekamen, men trots allt..

Absolut godkänd, men nästa vecka absolut över…
Buuuu

j

6 kommentarer:

  1. Oj flitigheten själv,mycket gott att ha i skafferiet under hösten(då man kan gå in och äta direkt ur burken:)höst=myspys..

    SvaraRadera
  2. Jaaa, det är faktiskt mitt sociala arv. En mysig höstburk, det är vad man måste ha.. Men jag erkänner, jag gillar det. Socker är allt som krävs.

    //S

    SvaraRadera
  3. Sugar 'n' spice,energikicken allan..är på lånad dator,hörs imorron ?

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du varit urduktig! Det viktigaste måste väl vara att själen får sitt! Då mår kroppen också bra. Och så mycket bär = nyttigt du får i dig (ok med socker, men ändå).
    Kul att ha dig tillbaka - du är en frisk fläkt i min bloggvärld,
    Eva

    SvaraRadera
  5. Tack snälla ni båda..:)
    Jag får energi av skrivandet. Det är för mig att odla min personliga utveckling.. Men såhär på hösten ni vet, det blir lätt lite tungt, överväxt med ogräs.. Man glömmer sig själv liksom.

    //S

    SvaraRadera
  6. hihi här är det också viktkris, fniss dags att ta tag i det nu:)

    Ha en fin dag
    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera