torsdag 2 juli 2009

Små samhällen

Stick, stack,

Myror gillar mig, gillar mina 6 uteplatser, gillar min trädgård. Det är inte ömsesidigt. Tyvärr måste jag säga att myror inte borde flytta från skogen där jag anser de hör hemma, nej, de borde hålla sig där den mjuka mossan smeker tallens stammar och där Linnean blommar i långa skira rankor. Ja för tusan.. Ser de inte charmen??

Varje år har vi en kamp, jag och herr myra. Försöker komma ihåg att klistra kladdiga remsor runt trädens stammar i tid innan herrn släpar dit de eländiga svarta lössen. Lössen är med säkerhet ett trevligt kritter för myran men ett elände för människan av känd anledning. Det var svärfar som tipsade om klistret. Det är det bästa tyckte han, gift och sånt det kommer alltid tillbaka och sparkar en i rumpan. Han menade att frukten blev oätlig och att växterna växte i obalans efter sådan behandling, men tja, är man desperat så tar man snart till vadsomhellst.

För ett antal somrar sedan blev det nämligen sprutning. Lång och intensiv behandling strax innan blomning, vill ju inte gärna förgifta bin och humlor. Det hjälpte föga. Veckorna efter blomningen var de nyväxta skotten täckta med klumpar av svarta löss.. Det blev inga körsbär, inga plommon, det blev en frustrerad människa. Förstår dem på ett vis, inte ens min man ser charmen med mossan i skogen, men om de bara kunde hålla sig borta där jag verkligen önskar att de vore väck..

På semestern lämnade vi huset obevakat i en vecka, när vi återvände hade vi en myrstig i hallen. En intensiv livlig trafik travade fram och åter över golvet. Ställde ned väskorna med en smäll, inget uppackat eller fixat tills jag visste vart de var på väg.. Gissa.. TV soffan. Härligt med kaksmulor och chipsrester i sommarvärme, passar herr myra perfekt.

I trädgården gäller idag vissa regler, inget gift, absolut inte på fruktträd. Svärfars klisterremsor placeras istället här och var. Numera även på möbeltassarna.

//j

4 kommentarer:

  1. Hoppas myrorna hamnade rejält i klistret.Hur är det i hettan..

    SvaraRadera
  2. Fick in ett myrtåg genom ett stängt fönster för några år sen,sprayade hårspray ett par gånger längs med ,de drog ut,kom aldrig tillbaka,men klisterremsorna kanske är bättre,vad vet jag..

    SvaraRadera
  3. Hrmpf, ja de där myrorna hittar minsta smula. Hoppas allt är bra med dig i sommarregnet, saknar dina flitiga inlägg!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillar bilderna,hittar motiv emllanåt som gör sig bra på bild,hur går det med skrivandet,hittat några inspirerande möten?

    SvaraRadera